Sunday 1 November 2015

Cara mengenal pasti merkuri

*menaip sambil dengar lagu*

Kat Malaysia ni dah banyak sangat produk pencerahan kulit yang mempunyai kelebihan seperti pencerahan segera, tona kulit lebih sekata, jerawat hilang dalam masa beberapa hari, pori-pori akan mengecil and so on.

Tapi, sejauh mana produk kecantikan yang korang guna tu selamat ke atas kulit korang? Dulu ada satu produk ni terkenal dengan pencerahan segera dalam masa beberapa hari. Dalam kalangan student memang berebut-rebut laa diorang pi rembat produk tu termasuklah aku. Siapa yang tak nak muka putih glowing macam emma maembong kan? Cukup 3 benda ni je..sabun collagen, krim siang dengan krim malam. Aku try pakai produk tu pon sebab room mate aku masa part 3 time diploma dulu pakai. Muka dia memang cantik superb laa. Murah pun murah benda lah tu..kiranya harga mampu milik untuk student macam aku masa tu.

Sepanjang aku guna produk tu..memang takde masalah. Memang muka aku nampak cerah sikit laa after a few days aku guna. Dah masuk kali kedua aku guna benda tu..entah macam mana aku tengok testimoni orang lain yang guna produk yang sama, mostly semua bagi feedback negatif. Mula-mula semua pakai elok je..tapi lama-lama, muka dah start merah macam terbakar..ada yang lagi teruk daripada tu pun ada. Aku pun apa lagi, terus stop pakai. Tak sanggup hakak nak muka huduh..dahlah aku ni tak lawa mana..rupanya orang kata produk tu ada kandungan merkuri yang tinggi. Maigodddd..*buat muka terkejut*

Baru-baru ni aku ada terbaca kat twt_kecantikan di twitter pasal merkuri ni. Perempuan mesti banyak yang follow kat situ kan..? Jadi, atas dasar sifat perikemanusiaan aku ini..aku pun nak kongsikan pada korang semua cara nak detect merkuri dalam produk kecantikan.

1) MELEKIT-LEKIT. Biasanya ni ada kat krim malam. Memang tekstur produk yang aku pakai dulu tu pun cenggini gak..melekit-lekit. Nak cantik punya pasal sapu jelah. 

2) TIDAK HOMOGEN. Kalau kita biarkan krim tu, akan nampak lapisan minyak terpisah dari lapisan yang padat.

3) KULIT PUTIH SEGERA. Dengar je tagline kulit cepat putih gebu hati mesti berkobar kan nak cuba. Membongak je semua tu. Merkuri berlambak dalam tu apa tak putihnya cik jah oii..

4) LANGSUNG TAK ADA JERRRRAAWWAATTT. Hoi..siapa yang suka jerawat tumbuh? Ada ke cik senah, kak tipah..makcik leha bila jerawat timbul macam ni.."Yeaayyy..jerawat tumbuh, sukanya..!!" ada masalah kat saraf otak laa kalau ghope gitu.

5) BAU LOGAM. Dah nama pun merkuri, mesti laa bau logam kan..takkan bau sabun. Kalau ada yang wangi tu sebab dia letak parfum.

6) WARNA KEBIASAANNYA BERWARNA PUTIH-KUNING. Well, kalau bab ni..korang kena pastikan betul-betullah dulu..sebab memang mostly semua warna cenggitu. Check je kat website KKM kalau nak tahu produk tu selamat.

7) BERKILAU BLINK2. Tekstur kosmetik yang ada merkuri ni berkilau, berkilat. Nanti check kat kulit ada kilat2 tak..kalau ada tu..ada merkuri la tu.

8) BILA STOP PAKAI, MUKA JADI GATAL DAN ADA BINTIK2. Yang ni dah tahap bahaya dah ni..silap-silap boleh jadi kanser kulit. Muka pun jadi kusam tak berseri. Takuuuutttt..

9)KULIT JADI SENSITIF DENGAN MATAHARI. Kena matahari kompom muka dah start merah macam tomato..rasa terbakar je..hurmm..kita bakor je.

Lepas ni, kalau nak beli produk muka tu make sure check dulu kandungan dalam produk tu. Nak tahu keberkesanan produk tu..selamat atau tak..check kat KKM punya website. Kita pun tak nak melabur duit beratus-ratus untuk produk yang kita tak tahu selamat ke tak. Rugi laa kan..? Duit banyak habis..muka kita pun habis. Pakai laa petua-petui orang2 dulu..senang je..murah pun murah, guna bahan semula jadi je. Walaupun kesan tu mengambil masa, at least muka kita ni taklah terjejas dengan penyalahgunaan produk. Wahhhh ayaaattt..haha. 

No comments:

Post a Comment