Wednesday 28 October 2015

Sabar tu kan separuh daripada aimaaaann..



Aku sengaja je men'typo'kan diri aku ni. Entah mana punya aiman aku pergi rembat buat tajuk blog. Ayat yang sebenar ialah sabar separuh daripada iman. Aku ni nak diklasifikasikan as penyabar pun tak jugak..ada jugak baran kengkadang..kadang-kadang laa tapi selalunya aku ni bersabar..cehhh..

Aku pernah jumpa orang yang penyabar dia..Ya Allah..penyabor bebenor. Orang buat taik kat dia pun dia boleh lek je..aku yang tengok pulak rasa nak pergi tapakkan kaki kat muka dia. Wuiihhh..! Macam mana laa dia boleh bersabar tahap macam tu? Tapi bagi aku, itu dah kelebihan dia laa sebab dia jadi seorang yang bersabar. Allah dah tetapkan dia jadi baik cenggitu. Mungkin dia fikir kalau dia selalu bersabar..tak berdendam dengan orang..Allah makin sayang. 

Aku banyak belajar dari orang-orang yang jenis macam ni. Memang aku nampak orang yang penyabar macam ni kuat. Hati kering laa orang kata. Tapi dalam hati diorang ni, Tuhan jelaa yang tahu betapa azabnya nak tahan. Apa ingat orang yang bersabar macam ni tak makan dalam ke? makan dalam wooo..paling tidak pun kalau malam-malam yang hening laa..cehh hening..malam-malam yang sunyi, bila dia lepas solat and mengadu dengan Tuhan. Aku bet mesti dengan air mata sekali pun keluar. Nama pun manusia. Lemah. Kuat mana pun seseorang tu tahan dengan perbuatan orang yang buat jahat kat dia..mesti akan ada satu moment tu dia akan rasa give up. Penat. Well, aku pun selalu jugak kena situasi macam ni..dah biasa..hati pun dah kering kontang sampai aku cakap kat diri sendiri ni "pergi mampos laa kau.." just untuk build up semangat aku. Bunyi macam kurang ajar kan? Aku dah tak kisah pun..yes, i'm a heartless person.




Kadang-kadang memang kita kena jadi 'jahat' so that people around us ni tak akan suka suki pijak kepala kita. We have to do it! Sebab tak nak rasa sakit. Tapi in proper way laa..jangan laa sampai kau jadi kejam ke tak ada hati perut pulak. Maksud aku, pentingkan diri kau sikit. Kalau dulu, kau buat baik dengan orang tapi orang balas taik kat kau. Sekarang, kau kena berhati-hati bila nak berbuat baik, takut kau yang sakit. Mesti kau tak nak kan? Biarlah orang nak kata kita ni dah berubah 360 darjah sekali pun..orang bukan tahu apa yang kita rasa. Cuma..jangan sampai orang yang selalu support kau tu pulak yang berubah. Hargai orang sekeliling yang banyak tolong kau at the same time. Walau pun orang aniaya kau..kau sabar je..kuatkan hati. Doa jangan putus. Ingat satu benda ni je "ALLAH MAHA ADIL"








No comments:

Post a Comment