Tuesday 27 October 2015

Dah ready nak pikul tanggungjawab?

Assalamualaikum..

Terlebih dahulu aku nak minta maaf kalau apa yang aku tulis ni banyak orang tersentap secara berjemaah.. tapi benda yang aku nak tulis ni dah melampau sangat aku tengok kat SNS (social network site) kat twitter, facebook... paling berlambak kat wechat. Woiii... aku hangin betul kalau bukak wechat, mesti ada yang post lovey-dovey dengan gf/bf masing-masing..geli aku! Btw, aku nak tulis entri pasal KAHWIN.



RELATIONSHIP GOALS OR 'REAL'TIONSHIP GOALS?

Beza ya dua benda yang aku nak terangkan ni. Based on my opinion laa..relationship goals ni siapa-siapa pun boleh..lembu, biawak, monyet pun boleh nak relationship goals bagai ni. Aku tak hairan pun kalau ada couple yang sibuk kejar benda ni..baru pakai baju sedondon dah dikira as relationshit goals..ehhh silap relationship goals. Well, aku ada pengalaman kenal sorang budak ni umur 19 tahun..waktu tu aku kerja part time kat satu kedai ni sama dengan dia. Nama je umur 19 tahun tapi akal macam budak 9 tahun. Asal dia lalu depan aku, dia mesti bukak citer pasal bf dia, nak kahwin laa..apa laa.. Bayangkan sepanjang aku kerja kat situ aku kena mengadap citer dia yang tak berkesudahan tu..dalam hati aku, aku cakap "dah tak ada benda lain ke kau nak story? please laa.."

Pernah satu kali tu aku bagi dia sentap sikit..aku tanya dia "****(nama dia) tak nak belajar lagi ke?"Bisu terus. Last2 aku fedup aku berhenti kerja. Aman sikit kepala aku. Entahlaa..bagi aku banyak benda lagi boleh difikir instead of marriage. I couldn't see she can be a good wife. Aku yang umur 21 tahun ni pun dah malas nak fikir pasal kahwin ni. Goals aku cuma nak jadi kaya. That's it. 

Sebelum korang fikir pasal kahwin ni, pastikan yang korang ni betul-betul dah bersedia nak pikul tanggungjawab. Siapa tak nak kahwin muda ni..menangis setan wooo..tapi kalau kahwin atas dasar nak elakkan zina semata..aku tak fikir tu goals. Nak elak zina ni tak semestinya kena kahwin.. paling penting jaga ikhtilat kau tu je. Yup, aku mengaku dulu pun aku macam tu jugak asyik berangan jer kejenye sebab tu belajor pon kelaut, nasib baik dapat konvo. Sejak hidup menyingle ni, aku lebih cenderung untuk fikir pasal masa depan aku. Nak cari duit..nak hidup senang. Jodoh, aku serahkan pada Allah dan harap datang jodoh yang baik sementara aku buat persiapan nak jadi baik. Jodoh kan cerminan diri kita jugak..

Untuk realtionship goals ni..aku describe kan bila kau dah betul2 bersedia dari semua aspek. Kau dah tak nak main2 dalam hidup and nak ada hubungan yang kekal dengan orang yang kau sayang. Aku cukup respect kat couple yang support each other. Lagi2 bila kau support partner kau yang dari zero to hero. Paling best lagi, kau tolong partner kau yang dah tolong kau tu dengan cara kau kahwin dengan dia. Gentle habes lah! sekarang ni susah sikit nak cari partner yang nak hidup susah senang, terima baik buruk kita ni.. kalau korang dah ada someone yang macam tu please wei..jaga dia baik2. Jaga sampai korang kahwin. Takyah nak main2kan perasaan orang ni. Tak baik..nak cari yang terbaik ingat senang? takkan jumpa punya.

So, dalam hidup ni..jangan sibuk fokus satu benda je. Banyak benda lagi boleh kau tumpukan. Yang penting selalu berdoa mintak petunjuk life kau..In Shaa Allah, dia akan bukak jalan satu persatu. Slow2 tuhan tunjukkan kat kau. Apa yang kau buat sekarang ni make sure success. Okay?! dahlaa..aku penat laa membebel. Byeee..



No comments:

Post a Comment